Friday, August 28, 2015

Sarjan Hassan Boyfriend Sebelah Rumah!





Sarjan Hassan Boyfriend Sebelah Rumah!

Setiapkali filem Sarjan Hassan ditayangkan, emak akan mengingatkan tentang hasrat saya ketika kecil dahulu yang merengek minta ditukarkan nama kepada Hassan.

Ketika itu, 1974 saya baru berumur 7 tahun dan pertama kali menyaksikan filem Sarjan Hassan ini di rumah kami d Berek Askar Selino Lane, Jalan Kamunting Lama. Masih teringat lagi filem ini ditayangkan pada hari Jumaat malam Sabtu. Keesokan paginya awal-awal lagi saya sudah buat hal meminta agar mama saya ditukar.

Adakah kerana saya bersemangat patriotic kerika itu? Lebih-lebih suasana sekeliling saya ketika itu adalah ketenteraan.

Filem Sarjan Hassan (1958) jauh lebih awal dari series film Rambo iaitu First Blood (1982), Rambo: First Blood Part II (1985), Rambo III (1988), dan Rambo (2008).

Tetapi mengapa Sarjan Hassan tiada sequels nya? Penerbit tiada idea? Atau tiada skrip?

Atau Sarjan Hassan hanya tahu melawan Jepun? Sarjan Hassan tidak tahu melawan pihak lain seperti mereka yang merampas tanah di kpg beliau? Atau tidak mampu melawan ahli politik yang korup?

Atau LPF tidak akan meluluskn kisah Sarjan Hassan yang mengamuk mempertahankan kebenaran di Chow Kit? Atau di Low Yat umpamanya?

Dulu pernah juga berharap Dato Rahim Razali menghasilkan sequels Sarjan Hassan ala Filem Pemburu (Ahmad Yatim) di tahun 1982. Kini hanya tinggal harapan shj sementelah comeback Dato Rahim merundumkan dirinya sendiri. Sebagai contoh penampilannya dlm siri TV Bercakap dgn Jin Tamar Jalis begitu mengecewakan saya.

Drama Mak Cun lagi meloyakan saya! Maaf Dato.


Jgnlah selepas ini pula ada filem Suamiku Sarjan Hassan atau Sarjan Hassan Boyfriend Sebelah Rumah!

No comments: