Thursday, April 30, 2015

Kari dan Sembilang Goreng Garing di Kedai Kopi Kari Sembilang Matang














Kari dan Sembilang Goreng Garing di Kedai Kopi Kari Sembilang Matang

Bulan ini sudah dua kali saya menjamu selera di Kedai Kopi Kari Sembilang Matang, bersetentangan Pasar Matang ini. Pertama kali awal bulan April, dibawa (diperkenalkan) oleh kenalan baru saya di Matang ini. Hari ini pula saya bawa orang rumah saya seorang itu dan anak lelaki saya seorang itu untuk memberi peluang mereka pula mencuba menu Sembilang di sini. Sudah menjadi kebiasaan saya, tempat yang saya pernah kunjungi tanpa mereka berdua, pasti akan ada kunjungan lagi dengan mereka berdua.

Saya menempah (Pak Ya Roy 017 570 5134) untuk makan tengahari pada pukul 1.00pm. Kami terawal setengah jam yang membolehkan kami mengunjungi Pasar Matang untuk membeli Ikan dan Udang.

Di sini juga tersedia menu yang sudah siap dimasak tetapi untuk merasa masakan panas, pelanggan disaran untuk mengordernya terlebih dahulu untuk mengelakkan masa menunggu yang panjang.

Kami order tiga ekor Sembilang Kari dan tiga ekor Sembilang Goreng. Special order  Sembilang size sederhana dengan Kari potong dua. Manakala untuk digoreng juga size sederhana dan mestilah garing dengan potongan kecil-kecil.

Untuk makluman, pelanggan juga boleh memilih setengah ekor Sembilang sama ada bahagian Kepala atau Ekor.

Secara jujur, saya kurang mengemari bahagian Kepala terutama menu Kari. Tetapi itu adalah kesukaan isteri saya. Saya lebih suka bahagian Ekor dan Kuah Kari yang pekat tanpa santan ini.

Untuk menu Goreng, memang menjadi ratahan kami bertiga.

Enam ekor untuk kami tiga beranak memang tidak habis dimakan. Malah kami memang bawa tupperware untuk dibungkus bawa pulang. Satu tupperware untuk kami makan malam nanti. Satu tupperware untuk Mak dan satu tupperware lagi untuk adik ipar.

Posting sebelum ini di sini.

http://orangkecilorangbesar.blogspot,com/

No comments: