Tuesday, September 30, 2014

Gulai Kambing Nasi Jagung Yusuf Jan Changlung


Gulai Kambing Nasi Jagung Yusuf Jan Changlung

Dulu, Gerai Nasi Jagung Yusuf Jan ini tepi Hotel T (Tadop) sebelum Pekan Changlung selepas Petronas/Fly Over depan Balai Polis. Sebab itu hampir setiap hari, dari dalam perjalanan dari Taiping sebelum sampai tempat kerja, aku singgah breakfast (termasuk makan tengahari) seawal jam 7.00 pagi. Biasanya aku ambil Gulai Kambing yang sudah pasti pilihan aku portion Rusuk. Kalau jemu makan kambing, baru aku ambik angsa atau itik dan kadang-kadang ayam kampung.

Sekarang sudah pindah ke seberang jalan bersetentangan Masjid Changlung, selepas sekolah kalau dari Pekan Changlung. Sebab malas nak buat U-turn pada waktu pagi, aku hanya singgah bila nak balik Taiping sahaja. Bagaimanapun gerai baru ini lebih luas dan lebih selesa. Malah ruang letak kereta pun luas
.
Menurut Yusuf Jan yang mirip Ito, Penyanyi Blues tu, dia masak kambing seekor untuk 2 hari. Kalau hujung minggu boleh sampai 1 ekor sehari.

Menu lauk-pauknya berserta Nasi Jagung dan juga Nasi Puteh tesedia seawal 7.00 pagi dan berakhir sekitar 4 atau 5 petang. Cuma side dishnya ada 2 sahaja iaitu Jelatah dan Parpadom. Kadang-kadang ada Bergedel. Lain semua lauk-pauk.





No comments: