Wednesday, September 17, 2014

Getah Posman


Getah Posman

Hujung tahun 70an, getah bulat besar ini sememangnya ditunggu-tunggu aku setiap kali melintasnya Pakcik Rani, posman berbasikal di kampung aku ini.

Kadang-kadang (sebenarnya kebiasannya) tiada surat pun yang diterima. Aku tanpa malu-segan akan menghulurkan tangan kepada Pakcik Rani.

Walaupun tanpa sepatah suara, Pakcik Rani tahu apa yang aku inginkan. Biasanya dia tidak menghampakan dengan memberikan aku seutas getah bulat besar ini.

Ketika remaja, aku pernah menjelajah pekan Taiping mencari kedai yang menjual getah bulat besar. Hampa bila dimaklumkan tiada yang menjualnya.

Hari ini aku menerima sebeban surat yang diikat dengan getah bulat besar ini.

Inilah alat permainan aku semasa kecil sehingga belasan tahun. Pakcik Rani (arwah) bagaikan “Santa claus” pada aku dengan basikal ada begnya, cuma dia tidak berjambang sahaja.


http://orangkecilorangbesar.blogspot.com




No comments: