Sunday, September 15, 2013

Selera Timur Tengah di Taiping - Oasis

















Selera Timur Tengah di Taiping - Oasis

Sebelum ini ada sebuah Restoran ala Timur Tengah yang pertama di Taiping dibuka berhampiran Stesen Bas Kamunting. Pemiliknya (suami-isteri) adalah kenalan isteri saya. Mungkin disebabkan pasangan suami-isteri begitu sibuk dengan pekerjaan masing-masing di luar Taiping, hayat restoran ini tidak lama.

Terbaru terdapat dua buah Restoran ala Timur baru dibuka iaitu Restoran Selera Malam iaitu sebuah restoran yang telah lama beroperasi di Taiping yang terkenal dengan Nasi Ayam Hainan dan Bubur Arab telah menambah menu terbaru yang terbaru iaitu Nasi Arab Yahana. Sebuah lagi iaitu restoran baru iaitu Oasis - Arab Yamani Cuisine, di Assam Kumbang, berhadapan deretan kedai kereta terpakai.

Petang tadi saya sekeluarga mencuba menu di Restoran Oasis ini. Restoran ini diubahsuai dari sebuah rumah yang menyediakan hidangan secara bersila dan juga ala dining di dalam rumah di mana penghujung perlu membuka kasut.

Manakala di luar rumah juga terdapat dua buah khemah untuk mereka menjamu selera di ruang terbuka.

Terdapat dua pilihan jenis Nasi Arab dan pelbagai kebab serta menu ala Timur Tengah yang lain. Terdapat juga minuman Barbican Tanpa Alkohol. Bagaimanapun kunjungan kami lewat tadi hanya tersedia Barbican Strawberry dan Peach sahaja. Perasa lain terutama kesukaan anak saya iaitu Rasberry tiada mungkin kehabisan. Sebaik sahaja melangkah keluar kereta terdengar alunan lagu Arab di sini.

Kami memesan tiga hidangan seperti dalam gambar. Walaupun terdapat beberapa keluarga yang lain sedang menjamu selera, pesanan kami sampai agak cepat. Seperti yang disebutkan dalam facebook oleh pelanggan yang pernah menikmati hidangan di sini, kualiti makanan yang dihidang mampu menarik kedatangan kami (dan juga pelanggan lain) untuk kembali lagi ke restoran ini.

Bagaimanapun untuk ruang penambahbaikan (room for improvement), pemilik restoran ini perlu peka terhadap pelanggan yang baru sampai ke perkarangan halaman rumah ini terutamanya kepada mereka yang memilih untuk menjamu selera di bawah khemah. Kami terpaksa menunggu hampir 10 minit baru ada pelayan yang datang bertanyakan kami, itupun setelah saya sendiri pergi ke ruang rumah mencari pekerja. Begitu juga semasa hendak membayar, saya terpaksa menjengok-jengok di antara ruang tingkap tetapi tidak diendahkan oleh pemilik(?) yang duduk di kaunter bayaran serta seorang pekerja wanita yang berdiri di sebelahnya. Saya pasti mereka nampak akan saya tetapi tidak bertanyakan tujuan saya mengintai-gintai itu!

Selain dari itu kalau pelanggan yang ingin menjamu selera di waktu malam atau lewat petang, saya cadangkan menjamu seleralah di dalam rumah. Sebabnya diluar rumah kami terpaksa berperang dengan nyamuk!

Restoran milik kenalan isteri saya di Kamunting dahulu menggunakan khidmat tukang masak dan pelayan Arab, saya tidak pasti siapakah yang memasak di Oasis ini.

Apapun kami amat berpuas hati dengan hidangan ala Timur Tengah yang pertama kali kami yang kami nikmati lewat petang tadi.


*Gambar terakhir itu, Vicks tidak disediakan oleh pemilik restoran cuma sentiasa ada di dalam kereta saya.

1 comment:

lukmanw@gmail.com said...

Saya terima comment melalui FB -

Ableseamanzam Ashore tuan, terimakasih atas kedatangan & ampun dan maaf pada kesilapan/kekurangan.

Dan saya balas seperti berikut -

Assalam Ableseamanzam Ashore, makanan mmg sedap dan pasti kami akan dtg lagi dan saya yakin pelanggan lain juga. 1 family dari Changkat Jering (hilux hitam) difahamkan sebulan 2, 3 kali ke sini. Komen itu anggaplah sebagai untuk penambahbaikan / room improvement dan ikhlas dari saya tanpa sebarang niat negatif.

Terima pandangan pelanggan untuk penambahbaikan dan pasti pelanggan amat menghargainya. Walaupun begitu bukan semua pandangan pelanggan itu betul/benar, ambil yang baik sahaja!