Thursday, January 21, 2010

Taare Zameen Par

Taare Zameen Par

Awai pagi tadi (betul-betul awai jam 4am!) di rumah bujang felo di Sintok ini, aku terjaga dan mata sukar untuk menyambung kembali keenakan beradu. Mengenangkan ada beberapa subjek yang belum di-key-in lagi markah final exam, aku membuka laptop aku. Entah mengapa proses key-in itu selancar benar. Setelah selesai aku "berlayar-layar" ke blog kekawan, terjumpa clip video bertajuk Taare Zameen Par (Producer & Director; Aamir Khan, 2007) di blog pendidik yang pernah bersekolah dan seasrama dengan aku seketika dahulu.

Filem ini mengisahkan Ishaan Nandkishore Awasthi (lakonan Darsheel Safary), 8 tahun yang menghadapi kesukaran untuk belajar sehinggalah guru lukisan sementaranya, Ram Shankar Nikumbh atau "Nikumbh Sir" (lakonan Aamir Khan) mengenalpasti beliau adalah seorang dyslexic.

Ada juga 17 bahagian di You Tube yang aku jumpa. Mungkin selepas ini aku akan cari cerita lengkapnya.

Bilakah kita boleh menonton cerita sebegini di filem Malaysia?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

*English DVD title: Like Stars on Earth

No comments: