Saturday, January 23, 2010

Siri Tempek 2 - Jangan Mengata Belakang Mak Long Huduh



Siri Tempek 2 - Jangan Mengata Belakang Mak Long Huduh

Pagi tadi ketika jam menghampiri angka 7, takala anak jantan aku seorang itu bersiap hendak ke sekolah untuk acara Cross Country, takala isteri aku seorang itu bersiap untuk ke Bengkel Mnulis Ringkasan Mengajar, takala aku berkira-kira hendak menyambung tidur, terdengar sayu-sayu orang memberi salam.

"La Kak Hawa ka? Bila balik kursus? Mai la masuk. Kak Ella mu ada dalam bilik air nu!", aku membalas salam sambl dada berderau kerana menerima penghujung di waktu-waktu begini biasanya membawa perkhabaran mendukacitakan dari kampung Tukuro aku itu. Tak kan pula nak cerita Sultan Johor mangkat!

"Tak pa la Man. Kursus tu lama dah balik. Ni Mak Long Huduh kirim Tempek Pisang. Kami pun nak pergi kerja dah ni. Kirim salam kat Kak La", kata anak dara Mak Long Huduh yang membahasakan dirinya "kami", membahasakan diri aku sebagai "Man" sahaja dan membahasakan isteri aku sebagai "Kak La".

"Sapa tu bang?", tanya isteri aku.

"Kak Hawa Mak Long Huduh hantar Tempek Pisang"

"Tempek Pisang!", berkerut dahi isteri aku seorang itu. Tentu teringat kisah minggu lepas.

Aku terus membelek isi beg plastik. Di dalamnya ada lima bungkus kecil sebesar tapak tangan balutan daun pisang yang kehitaman. Aku ambik satu dan terus membukanya.

"Mai tengok Sayang! Mak Long Huduhpun buat Tempek Pisang macam Roti Canai saja. Dahlah kecil nipis pula tu!"

"Apa la abang ni! Komplen pula rezeki tu. Itupun mahu juga Mak Long Huduh ingat kat abang anak saudara kesayangan dia ni. Entah pukul berapa dia bangun tempek pagi tadi."

"Bukan apa sayang. Hari tu dia yang banyak kom.......",
belum sempat aku menghabiskan perkataan "komplen" tiba-tiba telefon di rumah berbunyi. Aku terus angkat.

"Saleng malaikom (assalamualaikum)", alamak suara Mak Long Huduh aku.

"Walaikumsalam. Sapa ni?", saja aku tanya buat-buat tak kenal.

"Budak bertuah ni! Suara Mak Long Molek mu ni pun mu tak kenai dah!", Mak Long Huduh biasanya membahasakan dirinya "Mak Long Molek".

"Oh Mak Long, ingat sapa tadi. Suara macam orang muda aja", saja aku menjawabanya.

"Mu jangan nak jek Mak Long. Ada Kak Hawa mu bagi Tempek sat-sat tadi?"

"Ada Mak Long! Ni tengah dok makan ni. Macamana Mak Long tahu Man ada rumah hari ini?"

"Semalam Kak Mek mu jumpa Mak mu di kebun tu. Katanya mu minggu ni saja ada rumah. Lepah ni sampai bulan Empat semedang tiap minggu gi Miri dan KL"

"Ni saja Mak Long nak cerita. Mak Long saja buat kecik-kecik kalau tak habis mu boleh simpan dan perangat saja atas kuali. Daun pisang tu nak makan baru buka."


"Oh! Patutlah Mak Long buat kecil-kecil. Tapi rasanya sekali hadap saja lima butir ni"

"Kalau mu nak makan yang besar dan sepesel mu mari rumah Mak Long"

"Terima kasih saja Mak Long. Bila Mak Long nak mari makan nasi rumah kami?", saja aku berbahasa.

"Mu mari ambik aku gi! Tapi minggu ni tak boleh sebab Cukur Rambut cucu Pak Su Mat Ijok mu. Minggu depan kenduri rumah baru Pak Ngah Tam tepi lembah tu. Minggu sekali lagi kenduri Pak Long Derih anak dia bernikah. Mu pun semedang tak ada rumah! Tak pa la Man. Cina Ikan pun dah bunyi hon-hon bawah rumah tu. Kirim saleng kat bini mu."

"Sayang, Mak Long Huduh kirim salam."

"Itulah abang! Mengata lagi Mak Long. Entah-entah terfirasat dalam hati dia yang anak menakan kesayangannya ini dok mengata dia dari belakang"

Aku mengiya pun tidak. Tanpa disedari sudah 2 keping Tempek Pisang ini masuk ke dalam perut aku.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com

No comments: