Thursday, January 21, 2010

AL-FATIHAH Dr. ANUAR NOR ARAI



AL-FATEHAH Dr. ANUAR NOR ARAI

Beberapa sumber berita melapurkan, pengkaji dan pensyarah filem terkenal, Dr Anuar Nor Arai, meninggal dunia akibat serangan jantung di Pusat Perubatan Selangor, di sini, petang semalam (20-Jan-2010).

Beliau yang berusia 66 tahun menghembuskan nafas terakhir di sisi isterinya, Zaharah Ibrahim serta dua anak perempuan dan menantunya kira-kira jam 5.20 petang.

Jenazahnya dibawa ke kediamannya di Seksyen 19, di sini dan dijangka dikebumikan selepas solat Zuhur di Tanah Perkuburan Seksyen 21, di sini, hari ini.

Saya mengenali aruah semasa saya di Program Asasi Sains 85/86, kebetulan aruah ketika adalah sama ada pengetua atau pengawa di Kolej Kelima yang saya diami.

Entah bagaimana saya agak rapat dengannya, malah biasa makan-minum di rumahnya dalam perkarangan kolej itu. Mungkin saya berkongsi minat dengan aruah mengenai perkembangan filem semasa di tanah air dan juga antarabangsa.

Tanpa diduga juga, aruah mengajak saya berlakon dalam satu filem arahannya. Saya sendiri sudah lupa tajuknya. Rasanya filem tersebut adalah untuk kerja amali pelajar-pelajarnya.

Malah aruah juga yang mengalakkan saya untuk berlakon dalam drama Basikalku yang pertama kali dilakonkan oleh Zulkifli Ismail yang kini terkenal dalam drama kepolisan tersebut. Drama yang ditayangkan di TV3 itu adalah karya Mansor Puteh dan diarahkan oleh Adman Salleh dengan pengambaraannya di dalam kampus UM. Kebetulan juga ketika itu saya adalah Presiden Kelab Basikal Kolej Kelima dengan aruah adalah penasihat. Bayangkanlah pelajar baru dan asasi (matriks) pula itu dilantik menjadi Presiden sebuah kelab!

Saya tak pasti apakah peranan aruah dalam drama ini. Tetapi masih segar ingatan saya dengan susuk badan yang kurus dan berjerawat Zulkifli ketika itu. Berbeza sungguh dengan rupa dan gayanya sekarang ini.

Setelah saya gagal meneruskan pengajian di UM, saya terputus hubungan dengan aruah. Dengan galakan aruah itulah saya seterusnya berlakon dalam beberapa drama kepolisan arahan Datuk Yussuf Haslam, drama arahan aruah Roslee Jalil dan juga filem Pelumba Malam. Bagaimanapun hampir kesemua lakonan saya ketika itu ialah tanpa dialog, lebih kepada pelakon Pak Pacak sahaja dan kebanyakannya berkaitan dengan motosikal.

Sumber di sini


Al Fatehah untuk aruah.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

1 comment:

Nora Anuar said...

Al-Fatihah buat Arwah bapa saya. semoga Allah ampunkab dosa bapa saya dan semoga ditempatkan di syurga yg tertinggi