Thursday, October 15, 2009

Zhuhai, China atau Miri, Sarawak


Zhuhai, China atau Miri, Sarawak

Malam semalam takala jarum jam bersatu menghampiri 12 tgh malam, aku dikejutkan dengan deringan telefon. Agak awal aku melelapkan mata semalam. Mungkin satu-satunya channel tv yang boleh ditonton dalam rumah felo di Sintok ini iaitu TV3 menayangkan cerita berkaitan Sundelbolong, menyebabkan aku lebih rela memaksa kelopak mata agar bercantum. Lebih-lebih lagi aku keseorangan! Kalau naik seram nanti nak peluk sapa!

Aku menjawab telefon; rupa-rupanya seorang rakan mengajak aku ke Zhuhai, China hujung minggu ini untuk Asia Grand Prix. La, ajak macam nak keluar minum Teh Tarik Mamak saja!

"Kalau passport kau masih hidup 6 bulan lagi, esok pagi fax mukasurat 2 ke pejabat aku dan flight dari KLIA pagi Jumaat 9 pagi. Hari Selasa flight balik sampai malam."

Sebenarnya rakan aku ini memang mengenali aku yang sentiasa "available" kalau nak travel ini. Hanya dua, tiga tahun kebelakangan ini sahaja banyak sangat halangannya. Kena minta kebenaran ketua pejabat sebulan awallah dan sebagainya,

Berbeza semasa di swasta dahulu, pantang dapat telefon Mr. Douglas Choong, Setiausaha Kelab Motor DiRaja Perak. Dia ni bukan ajak lagi tapi terus bagi jadual bila nak pergi! Biasanya dengan beliau, kami menggunakan jalan darat pergi membuat persediaan reccee sama ada untuk acara rally atau expedition. Biasanya kami ke negara-negara Asean (Kerapnya ke Thailand, Mynmmar, Loas dan Vietnam serta setahun sekali ke China) Semasa di swasta dulupun juga cuti aku tak pernah cukup, malah sentiasa dengan "advanced leave" dan "unpaid leave".

Kebetulan aku tak pernah ke Zhuhai, perjalanan aku ke China (semuanya jalan darat) lebih ke Utara (hingga sempadan Tibet) melalui laluan barat (Thailand, Mynmmar dan Loas) dan ke bahagian Tengah Selatan iaitu Kungming dan Dali melalui Vietnam.

Masalahnya minggu ini aku mengajar di Miri. Tiket Mas sudah dibeli (pejabat beli!) dengan harga hampir RM 2,000.00 untuk pergi-balik. Lebih mahal dari tambang Mas ke China! Siapa nak menjawab dengan ketua pejabat kalau tukar jadual. Kelas pula tak boleh diganti hari lain! Marah student yang ada datang sejauh Kuching dan Bintulu. Bukan cikgu saja naik belon tapi student juga naik belon bah pergi kelas!

Tiba-tiba aku teringat antara perjalanan terawal aku untuk menjadi "race official" ini pada tahun 1985 atau 1986. Kali pertama diajak oleh seorang rakan yang dikenali di Trek Lumba Batu 3 untuk menjadi pegawai bendera di satu acara Go Kart di Kajang. Dua, tiga hari sebelum pergi sibuk kelebek motor. Siap servis sendiri karburator Yamaha RXS yang asyik "overflow".

Malam menjelang siap dengan beg tepi tilam. Jam loceng sampai dua disetkan. Dalam beg ada bekal air dalam botol Coco Cola. Manalah ada air mineral waktu itu. Sebelahnya minyak 2T. Terfikir juga nak bawa minyak petrol spare! Baju hujan dan tuala "Good Morning" terlipat dalam beg. Masa tidurpun termimpi-mimpi pegang bendera.

Sebenarnya bukan jauh sangat dari Bangsar ke Kajang ketika itu. Tapi keghairahan itu tidak dapat digambarkan!

Mana pilihan aku? Zhuhai atau Miri? Gambar di atas jawapannya.

Tanya rakan aku yang menelefon; "Kau pernah pergi Miri?"

Aku jawab tidak pernah.

"Miri itu syurga malam terutama untuk orang Semenanjung dan Brunai!"

Syurga malam? Tak faham aku!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/.

No comments: