Monday, October 12, 2009

Bapaku Seorang YB

Klik pada gambar untuk saiz besar.

Bapaku Seorang YB

Pagi tadi aku keluar rumah jam 4.30 pagi.

Aku cuma singgah buang hajat kecil dan “bayar hutang” di rumah Tol Sungai Dua. Ingat nak berenti di Gurun tapi tandas R&R di situ tidak menepati cita-rasa aku!

Aku sampai Sintok jam 8.00 pagi. Sudah beratur mahasiswi-mahasiswinya untuk menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi. Manakala mahasiswa-mahasiswanya yang boleh dibilang dengan jari itu masih asyik berkubang di atas tilam.

Perjalanan tiga jam pagi tadi aku ditemani oleh Meor Pesta Jiwa. Sebenarnya aku hanya kenal Meor Lantera Jiwa. Kadang-kadang aku confuse Meor mana yang sms dengan aku ini!

Dalam tiga jam itu aku replay lagu Bapaku Seorang YB dekat 10 kali. Lirik oleh Pyanhabib ini mengasyikkan. Bukan melekakan! Kalau leka mungkin kereta aku sudah masuk parit atau langgar divider jalan! Iramanya ”masuk” sekali bagaikan Petai Bakar dicecah dengan Sambal Tempoyak! Sepinggan nasi mesti tak cukup!

Entah mengapa bila mendengarkan lagu ini aku terbayang-bayang Iwan Fals dengan lagunya Surat Buat Wakil Rakyat. Cuma membezakannya Pyan sudah mula mendeklamasikan sajak Bapaku Seorang YB seawal 1986 manakala lagu Iwan Surat Buat Wakil Rakyat diterbitkan pada tahun 1987.

Mendengar saja lagi kedua pilihan aku iaitu Rakyat Bersatu, aku boleh teka liriknya dari Hishammudin Rais. Turutan liriknya bagai rangkap yang dikomennya dalam Tukar Tiub!

Iramanya pula ”catchy”. Bagi seorang yang buta muzik macam aku ini, irama ”jingles” (kalau tak salah pendengaran aku!) adalah muzik yang berseni untuk orang marhean macam aku.

Aku cuba ”menelan” lagu Membenarkan Kebodohan lirik oleh Abdullah Jones. Lagu yang ketiga aku minat ini bagaikan ubat pahit bak empedu yang masih aku sangsi-sangsi keberkesanannya.

Ada lagu yang dinyanyikan oleh suara perempuan yang kemudiannya aku ketahui melalui kulit album namanya Mei Chern. Lagu Awas! Api Perempuan Ini (dan juga Shuhada Memali, lirik oleh Amin Iskandar) terlalu jauh untuk aku memberi komentar.

Lagu-lagu lain (bagi seorang yang buta muzik seperti aku) adalah biasa-biasa saja!

Walaupun ada di antara kita yang masih berkeluh-kesah dengan tetangga yang baru ditimpa malang bencana, aku masih mengharapkan Meor (dengan lirik oleh Meor sendiri atau Pyan atau rerakan yang lain) menghasilkan lagu semirip Negara

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar,blogspot.com/

Nota awal; Sekitar jam 4.30 petang tadi, semasa di dalam bilik pejabat aku, terlintas seorang pelajar (juga kawan) dari Indon. Aku sengaja mendengarkan lagu Bapaku Seorang YB kepadanya. Mati-matian dikatakan lagu terbaru Iwan Fals yang pastinya sambungan dari lagu Surat Buat Wakil Rakyat!

Nota akhir; kos RM 20.00 (courier + RM 5.00) untuk album sebegini, dengan gabungan rerakan yang terbaik dan ahli dalam bidang masing-masing – aku tidak tampak dimana hasilnya untuk dikutip!

Akhir kata; lebih dari berbaloi mendapatkannya! Klik sini untuk selanjutnya.

No comments: