Saturday, August 22, 2009

Pegang puasa



Pegang puasa

Kebiasaannya selepas berkeluarga ini, aku dan isteri seorang aku itu dan kemudian dengan anak jantan seorang aku itu akan mula berpuasa atau “pegang puasa” di rumah sendiri di Taiping. Biasanya juga adalah satu dua lauk istimewa dari emak aku dan satu dua lagi dari mak mertua aku. Itu dah jadi empat, lima lauk!

Pegang puasa kali ini nampaknya kami tiga beranak di sebuah hotel di Seberang Prai. Esok (sebenarnya pagi nanti) aku ada kelas di Prai dan bersambung ke hari Ahad. Maknanya bersahur di hotel sebanyak 3 kali. Biasanya kalau berbuka (semasa berperjalanan sebegini) kami lebih suka membeli satu dua lauk dan kuih di Pasar Ramadhan berdekatan dan kemudiannya bersila di dalam bilik hotel.

Itupun tengahari tadi ada juga yang dibekalkan oleh mak aku. Se-tupperware Rendang Ayam Pencen, Ayam Goreng Kunyit Ketul Kecil (kesukaan anak jantan seorang aku itu) dan Perut Bulat Muda Cecah Air Asam. Perut Bulat Muda itu sudah “cuci calat” tengahari tadi. Rendang dan Ayam Goreng masih berbaki untuk dibawa ke hotel.

Selamat “pegang puasa” kepada Muslimin dan Muslimah. Jangan pula ada yang ”terlepas pegang”!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: