Saturday, August 22, 2009

Mee Goreng Mamak Chai Leng Park






Mee Goreng Mamak Chai Leng Park

Biasanya Mee Goreng Mamak ini dari jauh sudah nampak “berminyak”. Selain tauhu goreng, mesti ada cucur goreng. Meenya pula mesti bersalut-salut dengan telur goreng. Kerak kuali juga mesti ada untuk menjadi pelengkap.

Berhadapan gerai Rojak Chai Leng Park, ada sebuah gerai Melayu (Ismail Pasembur) yang terkenal dengan Mee Goreng Mamak ini. Rasanya Restoran Mamak “pure” pun tak boleh lawan Mee Goreng Mamak ini.





Selain dari Mee Goreng Mamak terdapat juga Pasembur (namapun Gerai Ismail Pasembur). Tapi biasanya kalau nak makan ala-ala Pasembur, aku lebih suka beli Cucur Udang campur-camupur dengan Tauhu Goreng dan maneka Gorengan Makanan Lauk di gerai bersebelahan Ismail Pasembur ini. Mungkin Kuah Kacangnya yang menyedapkan lagi Cucur-cucur Gorengan ini. Cucur Udangnya pula tak ada kuchai, yang kebetulan aku tak suka makan kuchai sebab selalu terlekat celah gigi.

Di antara Gerai Ismail Pasembur dan Gerai Cucur-cucur Gorengan ini pula Gerai Laksa yang boleh dikatakan sedap juga (kata orang rumah seorang aku itu le!). Tapi kunjungan kami tiga beranak baru-baru ini pada jam 4 petang, gerai ini sudah tutup kerana sudah kehabisan laksanya!

Sebelum Gerai Ismail Pasembur pula ada Gerai Karipap pelbagai isi. Bagi aku, bolehlah rasanya! Tapi aku tahu ada seorang Amoi Kerani Kilang di Prai itu selang dua hari mesti datang beli bungkus Karipap Ayam dengan geng-geng dia.

Gerai-gerai di sini dibuka seawal 10 pagi dan biasanya mula lenggang sekitar 4 petang.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar,blogspot.com/





No comments: