Tuesday, July 14, 2009

Hujung minggu di Itali

Bahan-bahan asas.


Siap ada bekas Spagetti lagi - jenis Avon tu!


Tugas aku - perisi Udang.


Udang untuk Sos


Udang baki simpan untuk Nasi Goreng.


Bubuh Sotong sikit.


Untuk menumis. Daging Burger ganti Isi Daging. Majerin ganti Minyak Zaiton.


Goreng Daging Burger.


Bila sudah goreng, cincang kecil-kecil ala dadu.


Sudah siap ditumis.


Seperiuk!


Sos campur Cendawan.


Rebus Sphagetti.


Toskan.

Majerin ganti Minyak Zaitun untuk tak bagi melekat.


Photo finish!

Tukang rasa sedap atau tak sedap.


Sedappppp.......


Aku tak berapa suka Mee Sphagetti tapi boleh selera dengan roti.


Pinggan aku - mee sikit tapi kuah (bahan-bahan) mesti banyak!

Untuk Mak Mertua dan Adik Ipar

Untuk Mak dan Bapa


Hujung minggu di Itali

Ada yang bertanya kepada aku, asyik-asyik makan di kedai saja – orang rumah tak masak ke? Orang rumah seorang aku itu pun kadang-kadang menanya aku – mengapa abang tak pernah suruh dia masak?

Sebenarnya memang aku tak suka orang rumah seorang aku itu masak – malah aku seboleh-bolehnya juga tak mahu mak aku atau mak mertua aku masak. Sebabnya? Bila mereka masak mesti nak masak banyak dan akibatnya “terbungkamlah” aku dengan anak jantan seorang aku itu kekenyangan!

Kalau makan di kedai boleh control. Ambik sepinggan dan tak tambah dah!

Anak jantan seorang aku itu memang selalu suruh ibunya masak terutama Spaghetti. Jadi hujung minggu baru-baru ini “kami pergi ke Itali untuk makan-makan’.

Tengah sibuk menumis, orang rumah seorang aku itu terperasan Serbuk Bolognese tidak ada. Jadi mengenangkan anak jantan seorang itu sibuk study nak Trial UPSR, aku menawarkan diri untuk keluar membelinya.

Keliling Rumah Kedai perumahan aku dan Pekan Kamunting aku cari Serbuk Bolognese ini. Orang rumah aku pesan beli Cap Sri Aji. Tapi satu kedaipun tak tahu apa dia Serbuk Bolognese ini. Maknanya dah kurang satu ramuan, tak apalah janji siap!

Nak rasa Spaghetti orang rumah aku ini? Mailah rumah!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: