Tuesday, February 03, 2009

Pos Malaysia atau Pos Melayu?

Dihantar melalui email (dengan perasaan marah! Tak kira nak marah juga!)
s.k. kepada; filateli@pos.com.my

Salam (nama kawan aku yang kerja manager di Pos Malaysia)

Aku hari ini sanggup ambik cuti sebab nak pergi pameran setem di Ipoh macam hang email minggu lepas. Dah tiga empat kali aku miss pameran setem kat Dayabumi tu sebab jauh sangat. Anak jantan seorang aku itulah teringin sangat nak pergi.

Mula-mula memang salah aku sebab tak baca betul-betul di mana (tempat) pameran ini. Dalam poster tu tertulis Dewan Bandaran Ipoh, Perak Darul Ridzuan. Aku terus pi DBI. DBI itu Dewan Bandaraya Ipoh, di Green Town sebelah Syeun Hotel.

Dewan Bandaran Ipoh ini pula City Hall (orang Ipoh panggil City Hall!) yang sebelah Masjid Negeri Ipoh bersetentangan Stesen Keretapi Ipoh.

Rupa-rupanya bukan aku sefamily sahaja yang silap. Orang yang duduk Ipohpun silap, kata jaga di DBI itu ramai yang datang ke DBI.

Tak apalah silap aku. Bolehlah sat bini aku tengok Pameran Orkid depan DBI itu.

Tapi yang aku marah dan nak komplen sebab pameran itu start esok (4 Feb-09). Terkejut apabila Pak Guard tua tu beritahu hari ini baru sampai barang! Aku terus buka laptop check balik poster yang hang email itu. Memang tulis pameran 3-Feb-09 sampai 8-Feb-09. 10 pagi sampai 6 petang. Tak tulispun 3-Feb-09 adalah hari barang sampai!

Satu family itu (India) punyalah bising. Dia kata dia mai jauh tapi kena tipu dengan Pos Malaysia. Aku tanya dia; ane mai mana? Jawabnya dia mai dari Lahat. Mulanya dia malas nak mai sebab hari ini cuti. Dia mai juga sebab satu family minat setem.

Nak tergelakpun ada sebab aku cerita kat dia aku mai dari Kedah, nun kat Sintok. Dia tanya aku Sintok kat mana? Aku jawab kat Changlong. Oh! Changlong dia tahu sebab dekat Bukit Kayu Hitam!

(Nama kawan aku), kalau hang kenai sapa-sapa yang organize pameran ini - tolong habag kat depa. Janganlah buat macam ini. Rugi satu hari aku cuti dan mai jauh-jauh dari Sintok yang nun ceruk hutan sempadan Siam. Esok aku nak kena balik UUM. Sabtu dan Ahad ni lak aku mengajar di KL. Jadi tak merasa jugalah anak aku tengok pameran ini.

Nak jadi cite - aku siap selongkar album kahwin 13 tahun dulu sebab adalah cadang-cadang nak buat setem kahwin aku dan bini aku macam dalam poster tu. Kemudian siap bawa thumbdrive (siap laptop) dengan beberapa softcopy gambar-gambar terbaru aku, bini aku dan anak aku.

Apalah Pos Malaysia ini! Jangan lak nanti orang kata ini lah 'POS MELAYU"! Melayu juga yg kena kutuk.

lukmanw@gmail.com

No comments: