Tuesday, September 02, 2008

Ramadhan menjelang lagi.

Ramadhan menjelang lagi.

Ramai yang menulis kisah Ramadhan ketika mereka kecil. Lebih tepat kalau dikatakan mengenangkan posa di masa kecil.

Malah blogger politik yang terkenal juga mengenangkan kembali zamannya ketika kecil semasa menjalani ibadat posa ini. Klik di sini untuk ceritanya.

Malangnya aku yang mungkin hanya seorang dari berjuta orang yang tiada kenangan semasa kecil yang boleh diceritakan. Bukan aku lupa jauh sekali hilang ingatan. Sememangnya tiada ingatan manis atau pahit yang aku alami semasa kecil dahulu di bulan Ramadhan. Yang ada hanyalah sekali-dua menipu diri sendiri dengan terlalu kerap berkumur sehinggakan “tertelan air paip”.

Ada dua kisah semasa berposa di alam pekerjaanku sebagai “Mat Kilang Tayar” yang tidak mungkin dapat aku lupakan.

Kisah 1

Kisah mengenai seorang rakan mekanik yang kini bertukar karier sebagai pengamal perubatan tradisional di sebuah negeri di selatan tanah air.

Suatu hari itu selepas pukul dua petang aku terjumpa dia di workshop kilang. Dia mengeleng-geleng kepala.

“Kantoi aku, Man! Kantoi aku kali ini.” runggut dia tapi masih mampu bergelak.

“Kenapa?” tanya aku.

‘Tadi aku pi pot biasa Kampung Pak Dollah tu. Tengah syok-syok balun Kari Sembilang, baru aku sedar Pak Mertua aku dok meja sebelah.”

“Apa pula kantoi. OK le macam tu. Bapak Mertua Borek.”

“Mana tak kantoi! Petang ini orang rumah aku dah janji kami anak beranak nak buka posa kat rumah mak pak dia.”

Aku tak boleh bayangkan macamana pandangan “dua beranak” ini kelak sewaktu berbuka posa.

Esoknya pagi-pagi lagi aku jumpa dia di workshop.

Sambil tergelak sakan, dia buka cerita.

‘Aku saja buat-buat lambat pi rumah pak mertua aku. Bila sampai aku tak nampak muka pak mertua aku. Aku tanya mak mertua aku, pak pi mana? Hang tahu apa mak mertua aku cakap?”

Aku mengeleng-geleng kepala.

“Mak mertua aku cakap; pak hang tidur dalam bilik. Letih betui dia posa hari ini.”

Kisah 2.

Juga berlaku sekitar waktu tengahari. Rasanya di antara 12 hingga 1 tengahari.

Seorang rakan yang kini juga bertukar karier dan telah “berhijrah”, telah terlepas plastik hitam di hadapan Pak Guard.

Plastik hitam yang terlepas itu berderai dan mata-mata (bukan polis) manusia yang ada berhampiran rumah Guard itu hanya tersenyum melihatkan ketulan-ketulan ais dan ceroian keemasan air teh yang membuak di atas lantai.

Jam belum lagi pukul 1, tak kan lah beli teh-o-ais untuk berbuka posa 6 jam lagi!

lukmanw@gmail.com

No comments: