Monday, June 30, 2008

Ramadan sudah hampir


Ramadan sudah hampir

Selain dari keazaman (tuntutan) beribadat, ramai juga yang menanti Ramadan kerana nafsu makannya. Salah seorang darinya diri aku juga. Tetapi tidaklah “sehebat” lima, enam tahun dahulu apabila waktu berbuka tiba, sarat meja dengan makanan. Setahun dua kebelakangan ini nafsu aku sudah “mengalah”. Malah tahun lepas hampir sebulan Ramdan, aku hanya berbuka tamar sebiji dua dengan sebutir dua kuih di Masjid UUM sebelum menjamah nasi lewat malam yang juga sebagai sahur aku.

Aku terjumpa buah Enau Indonesia di Bazar Chow Rasta, Penang semalam. Buahnya berbutir besar. Jauh beza dengan Enau Siam ataupun Kabung di kampong.

Kalau dibandingkan dengan Laici atau Longan, aku akan memilih Enau. Malah kalau Ais Kacang tanpa Enau, bagi aku tidak lengkap pakejnya.

Aku pernah beli satu tin minyak gas buah Enau ini di Pasar Khatijah, Kota Bahru dan mempaketnya kecil-kecil untuk jualan, semasa aku bekerja di Silverstone Taiping dahulu.

Biasanya Enau ini menjadi kemestian di rumah aku, rumah mak aku dan juga rumah mak mertua aku takala di bulan Ramadan.

lukmanw@gmail.com

Enau Indonesia ini dijual RM 8.00 sekilo tetapi menurut sepupu orang rumah aku boleh ditawar serendah RM 5.00 sekilo.

No comments: