Monday, March 17, 2008

Korek Telinga


Semalam dalam kereta, orang rumah aku cerita lagi pasai aruah Makcik Biah. Cerita ini sebenarnya dua tiga kali sudah aku dengar. Tapi pasai hendak jaga hati orang rumah, aku tumpang gelak juga. Anak lelaki aku juga gelak sakan. Tak tahu pula sama ada dia pernah dengar cerita ini ataupun dia pun sama nak ambik hati ibu dia.

Cerita 1.

Macam biasa apabila petang-petang dengan cuaca elok dan angin sepoi-sepoi, Makcik Biah ini rajin ”melawat” pot lepak kaum-kaum ibu di perumahan Mak Mertua aku itu. Pot itu tak lah spesial sangat. Cuma ada dua tembok untuk menengek di kiri kanan pintu pagar rumah Mak Mertua aku itu. Kalau ramai yang mari lepak, Mak Mertua atau adik ipar aku bawa keluar kerusi kecik dua tiga. Bergantung kepada ”qorum”!

Petang itu topik KL. Biasalah Mak Mertua aku cerita dia baru balik KL rumah anak sulong dia yang kerja Proton itu.

Kemudian Makcik Biah menyampuk, dia teringin sangat nak pi KL lebih-lebih asyik dengan orang dok cakap pasai KL sahaja.

”Makcik Biah tak pernah pi KL ka?” , tanya adik ipar aku.

”Kay El Makcik tak pernah pergi tapi Kuala Lumpur pernahlah.......”


Cerita 2

Sebulan sekali. Kadang-kadang berkali-kali dalam sebulan, orang rumah aku bawa mak dia pi beli barang dapur. Biasanya kalau tak Tesco, pergi Giant. Mak Mertua aku lebih suka pergi Giant sebab tak payah naik ”esclator” atau ”lift”. Dua benda ini Mak Mertua aku gayat.

Hari itu Makcik Biah nak tumpang sama beli barang dapur.

Lepas beli barang dapur campur barang bilik mandi dan sebagainya, orang rumah aku bawa kaum-kaum ibu ini pi makan kat ”Food Court”.

Macam biasalah, kaum-kaum ibu ini order teh. Terkejut Makcik Biah tengok benda puteh plastik yang tersisip tepi cawan teh itu.

“Apa ni Yah?“, tanya Makcik Biah kat Mak Mertua aku.

”Ini sudu bacuh teh”

”La, aku ingat korek telinga!”

Banyak lagi cerita. Kita sambung nanti.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Photo Caption;
Ini ”korek telinga” yang aku kumpul dari hotel.

No comments: