Wednesday, March 19, 2008

Che Ti mati lagi


Che Ti mati lagi (Orang rumah aku panggil Che Ti)

Malam ahad lepas henpon aku bunyi, tet, tet. ”Sapa lak tu bang?”, tanya orang rumah aku. Dia cukup “prihatin” kalau hendpun bunyi ataupun sms. Kalau aku bawa kereta mesti dia tolong baca sms.

(Aku belum lagi masuk spesis bawa henpon masuk jamban!)

Rupa-rupanya member sebilik (ops!), member serumah bujang di Changlung hantar SMS. Ringkas sahaja;

“Bang, ada tikus mati lagi. Kali ini depan tv. Esok kalau abang balik bawa serbuk sabun’’.

Sebenarnya ini kali ketiga tikus mati dalam rumah bujang (rumah sewa) aku itu. Sebelum ini mati dalam jamban dengan kepalanya lentok macam nak minum air mangkuk jamban itu.

Kali kedua lagi trajedis! Mati dalam tempat bateri motosikal Suzuki RG member serumah. Apalah punya bodoh tikus itu! Apasai mahu selit ”hara-kiri” menyelinap dalam tempat bateri yang sempit tu!

Yang terbaru ini mati depan tv, agaknya terkejut tengok keputusan pilihanraya kut. Aku cakap macam tu sebab aku dan member serumah tak balik-balik rumah itu semenjak 5 Mac lagi, sehinggalah ahad lepas.

Sebelum ini aku ada pasang niat nak bunuh tikus ini. Nak beli jerat, aku pula tak sanggup katok tikus hidup (sentimental juga aku rupanya!). Jadi aku cadang nak beli racun sahaja. Tak sempat beli racun, sudah tiga ekor tikus yang mati dalam rumah sewa aku ini.

Aku agaklah, jiran aku yang bubuh racun ini. Nak tanya jiran, segan sebab jiran aku itu anak-anak dara! Menyewa sudah hampir setahun tapi tak pernah menegur-sapa. Itulah hidup orang kota. Jiran sebelah dindingpun tak kenal. Kalau mak aku tahu tentu dia marah sebab jiran pun tak kenal. Tapi orang rumah aku lagi marah kalau aku kenal rapat dengan jiran aku ini!

Sebenarnya pagi tadi aku terima email dari mailing list yang aku suscribed. Emailnya seperti di bawah. La ni senang sahaja. Ada apa-apa problem hantar kat mailing list, cepat sahaja yang balas. Terutama yang kerjanya hanya menghadap komputer. (Aku kata kat aku ka?)

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Tiga email berikut disiarkan tanpa edit. Cuma nama sebenar ditukar, manalah tahu dia orang saman 10 juta nanti.


Date: Wed, 19 Mar 2008 11:09:28 +0800
From: "engineer kilang merangkap tauke pasar malam"

Rumah aku dulu banyak tikus...merata tikus; kadang2 mai tgh dok makan, anak-anak aku terutamanya hat pompuan tu pakat lari lintang pukang...tikus mondok besar lengan ceroi ja masuk dlm rumah sup sap sup sap lalu celah celah kaki depa terus pi masuk bawah tangga. Aku dah try mcm2 racun tikus dll semuanya x menjadi.

Last-last sekali, aku bela kucin, aku pi kutip anak2 kucin yg org buang kat market tu....bila ada kucin, bukan kata tikus...ulaq pun x berani mai dekat dah. Sekali tu kami anak beranak dok dlm rumah, tengok dari jauh ja x berani pi dekat 3 ekoq anak2 kucin dok lawan dengan si Tedung, last2 lari macam tu saja si Tedung yg gagah perkasa tu.

Depan rumah aku ada kolam ikan karp; org kata kalau ada kolan ikan sure ada ulaq dok mai tepi2 tu dok cari katak nak makan...sebab tu ada ulaq mai; tapi dgn adanya kucin-kucin tu, bukan kata ulaq ka tikus ka....katak pun x berani mai dekat.

So, cuba try bela kucin....musuh tradisi tikus.

wsl

engineer kilang merangkap tauke pasar malam


Date: Wed, 19 Mar 2008 10:14:32 +0800
From: "aku”
lukmanw@gmail.com


Kawan aku


Kat depan Balai Polis Kmtg/Tmn Kmtg Bistari tepi jalan tu ada pokok yang buah dia macam apple tu. Hang ambil buah dua, tiga biji bubuh dlm kedai. Ada member cakap kalau hang racik (cincang-cincang) buah tu lagi bagus. Jangan lak hang makan (atau anak hang) makan buah mcm apple ini.


(Baby apa khabar? Tak dan nak pi tengok!)


Ada juga member sorang lagi habag - bubuh minyak gas! Aku tanya dia balik bubuh kat mana? Dia jawab bubuh kat mana-mana pun lepas tu nyala api, mesti habis lari tikus-tikus tu dengan orang-orang sekali.


Lukman


kawan aku
Date: Wed, 19 Mar 2008 1:12:22 +0800
From: "kawan aku”


Assalamualaikum..................
Mintak tolong expert2 @ otai2 dalam group nie...............Macam mana nak halau TIKUS @ membasmi TIKUS..........Kat kedai sayua di Kamunting, Taiping ada banyak tikus disebabkan ada sebuah kedai runcit yang memang dok jadi port dia mendapatkan makanan............nak taruh ubat tikus kesian kat member kedai sebelah menyebelah...........yang tak tahannya, hari2 kena sapu taik tikus ngan au hancing air kencing dia........tang taik dia tue tak heran sangat.....ambik penyapu then sapu habis laaa api kencingnya tak tahan..................bau satu kedai .........kedai saya pulak melibatkan servis untuk engguna..............bila customer dating ada aroma yang tak menyenangkan ..so saya mintak tolong kengkawan semua kot2 ada petua @ pandangan yang boleh mencegahnya............


Bang (…..)


Kot kampong Dew tak ada kaa orang kampong amalkan petua membasmi tikus......kalau kat bendang confirm bubuh racun jee kan.....


Yang Pening,


Kawan aku

No comments: