Tuesday, March 18, 2008

Apa ada pada nama


Nama 1; Bulldog Kuan (Photo 1, berdiri kanan sekali. Tengah ialah Douglas Choong, Setiausaha Royal Perak Motorsport Club. Kiri sekali aku.)

”Ayah panggil Uncle tu Bulldog?”, tanya anak aku.

“Dia tak marah ke, ayah?”, tanya dia lagi keheranan.

Aku mengenali Bulldog Kuan (nama sebenar Kuan Huah Chin) pertengahan 80an. Semasa itu dia menunggang Yamaha Daytona 250cc tetapi mendahului semua penunggang superbike yang lain semasa Lucky Strike Explorer 1986, seperti Dr. Zaini (Ninja GPZ 900R), Yong Yin Fah (bapa Alex Yong sekarang Hanifa Yong), Kamaruddin, body guard Sultan (Gold Wing), Yussof Bakar (GPZ 1100R) dan lain-lain. Daytona itu masih ada di kedai merangkap rumahnya di No. 8, Jalan York, Pulau Pinang. Sekarang dia pakai Virago.

Satu hari aku terima fax (fax pejabat). Entah macamana masa itu boss aku lalui tepi mesin fax dan dia ambik fax itu. Boss ni dah banyak kali sound aku; jangan buat urusan luar guna fax pejabat.

”Ehh, awak kenai ka Bulldog Kuan ni?”, tanya boss aku macam percaya tak percaya.

Aku sengih sahaja. Jawab aku ringkas sahaja.

”Kalau kongsi bilik tu dah banyak kali. Cuma tak kongsi katil sahaja!”

Boss tak jadi marah sambil sua kertas fax tu kepada aku.


Nama 2: Suzuki San (Tercegat kanan)

Suzuki San ini Engineer Toyoto Motor di Nagasaki. Nama sahaja Suzuki tapi tak tahu naik motor. Tak tahulah dia buat-buat tak tahu.

Masa ralli Malaysia ke China tahun 2000, di Utara Thai sebelum Myanmar, Toyota Land Cruisher dia “wire short” habis tangkap bateri. Hendak jadi cerita ”jump cable” dalam Isuzu Invader aku pula ada mamat mana lak pinjam tak pulang balik.

Kami dua kereta 4x4 itu yang last sekali. Tahan kereta Thai, satu pun tak ada ”jump cable”. Akhirnya satu Mamat Siam ini naik motor berhenti. Bolehlah faham cakap bahasa “ayam-itik” dengan dia. Tapi “jumpa cable” itu ada dekat kedai yang dia boleh tolong bawa pergi.

Aku suruh Suzuki San naik motor Mamat Siam itu, tapi dia geleng-geleng kepala, katanya tak pernah naik motor!

Last-last aku yang kena pergi. Tu dia punya jauh. Kami cross lintang lebuhraya jam 9 malam dengan motor tak ada lampu. Pejam mata aku tengok kereta yang datang. Masuk kampung keluar kampung. Aku ingatkan Mamat Siam ini hendak jual aku dah!

Rupa-rupanya dia betul-betul nak tolong kami. Jumpa juga kedai itu. Tauke kedai itu siap ikut kami bukan sahaja bahawa ”jumpa cable” tetapi dengan bateri spare lagi.

Bila siap semua, aku buat-buatlah sua 100 bath kat Mamat Siam. Dia geleng-geleng kepala sambil sengeh-sengeh. Habis kata aku, dia nak lebih lagi.

Aku sua 200 bath. Dia geleng juga. Aku sua 500 bath. Dia geleng juga. Rupa-rupanya dia ikhlas. Lega aku. Kalau tidak habis duit aku!


Nama 3: Tumpang Sabtu.

Orangnya kecil sahaja, berdiri paling kanan depan Tuk-Tuk dalam photo no. 1. Dia dari RTM. Kecil tapi ligat orangnya. Dua kali rali aku kongsi bilik dengan dia. Nama sahaja aku ada bilik. Tapi macam tak payah ada bilik. Bilik buat syarat nak mandi dan berak sahaja.

Itupun nasib baik aku dapat sebilik geng Melayu kalau tidak boss aku selalu bubuh kau sebilik dengan geng Jepun atau Taiwan/Korea.

Aku sampai hotel paling awal jam 1 atau 2 pagi, sebab aku ”sweeper”, iaitu kereta last sekali. Pagi pula jam 3 atau 4 pagi sudah bangun sebab aku akan jadi ”zero car” iaitu kereta yang keluar awal sekali check jalan. Maknanya aku cuma jumpa Tumpang Sabtu semasa dia dalam mimpi. Dua, tiga minggu rali sempat sembang malam last sekali sahaja.

Tapi yang aku suka duduk sebilik dengan Tumpang Sabtu sebab ”ration” dia banyak. Kalau setakat maggie dan biskut tak heranlah, siap dengan serunding dan sambal tumis. Aku pula pergi rali sampai border Tibet pun lenggang kangkung sahaja. Orang rumah suruh bawa ”Pak Berahim”, aku kata tak payahlah!

Yang paling aku suka dekat Tumpang Sabtu ini ialah dia suka beli buah dan segala makanan semasa rali. Sekali-sekala jumpa masa tengah rali, dia pesan makanlah apa yang ada atas meja (dalam bilik) bila sampai hotel nanti. Entah macamana buah durian pun dia boleh seludup masuk bilik.

Seorang lagi yang pernah sebilik dengan aku semasa rali ialah Mustafa Omar, Ketua Pengarang Metro Harian masa kini.

Tiga nama ini memang aku tak boleh lupa.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: